Агапи́т Печерский, врач безмездный: житие, иконы, день памяти
Дни памяти
11 октября
14 июня
31 марта (переходящая)
Житие
Краткое житие преподобного Агапита Печерского, врача безмездного
Преподобный Агапит Печерский родился в Киеве, был учеником св. преподобного Антония Печерского. Святой Агапит безвозмездно помогал больным, исцеляя их своей молитвой и давая им те травы, которые сам употреблял в пищу. Преподобный претерпел много скорбей от завистливого врача-армянина, который хотел его отравить Но Господь хранил своего угодника, и яд не вредил ему. Своими чудесами св. Агапит обратил в православие врача-армянина, и тот принял иноческий образ. После многих трудов и подвигов преподобный Агапит мирно почил о Господе около 1095 г., был погребен в Ближних пещерах Киево-Печерского монастыря.
Полное житие преподобного Агапита Печерского, врача безмездного
Преподобный Агапит Печерский, врач («лечец») безмездный, родом из Киева, постриженик и ученик преподобного Антония Печерского, жил в XI веке. Если кто из монастырской братии заболевал, преподобный Агапит приходил к нему и самоотверженно ухаживал за больным, кормил вареной травой, которую готовил сам, и больной выздоравливал по молитве преподобного. К монастырскому врачу, обладавшему даром исцеления, обращались за помощью и многие миряне. В то же время в Киеве был опытный врач-армянин, который по одному виду больного мог определить степень болезни и даже точно определить день его кончины. Когда один из таких обреченных обратился к святому Агапиту, благодатный целитель с молитвой дал ему отведать пищи с монастырской трапезы, и больной выздоровел. Разжигаемый завистью врач хотел отравить Агапита, но Господь сохранил преподобного, и яд не подействовал.
Святой Агапит исцелил Черниговского князя Владимира Мономаха, будущего великого князя Киевского (1114–1125), прислав ему вареное былие. Благодарный князь сам пришел в монастырь и хотел видеть своего целителя, но смиренный подвижник скрылся и не принял даров.
Когда сам святой целитель заболел, к нему пришел тот самый врач-армянин и, осмотрев, сказал, что кончина последует через три дня. При этом он дал обет стать православным монахом, если его предсказание не исполнится. Преподобный ответил, что Господь открыл ему, что призовет его только через три месяца.
Святой Агапит почил через 3 месяца (1 июня, не позднее 1095), а армянин пришел к игумену Печерского монастыря, покаялся и принял постриг. «Верно, что Агапит – угодник Божий, – сказал он. – Я хорошо знал, что нельзя ему было при болезни его пережить трех дней, а Господь дал ему три месяца». Так преподобный излечил душевный недуг и направил на путь спасения.
См. также: «Житие преподобного отца нашего Агапита Печерского, безмездного врача» в изложении свт. Димитрия Ростовского.
Развернуть
Случайный тест
Акафист преподобному Агапиту, врачу Печерскому
Кондак 1
Избранный учениче великаго учителя преподобнаго и богоноснаго отца нашего Антония дивный подражателю жития его святаго, святче отче Агапите, песнью восхвалим тя с любовию заступника нашего; ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, молися выну о спасении нас грешных, от всяких бед избавляя зовущих ти:
Радуйся, Агапите, душевных и телесных недугов скорый целителю.
Икос 1
Ангелов любезную чистоту от юности твоея возлюбил, блаженне Агапите, к добродетелей подвижнику, преподобному Антонию притекл еси, и от него во иночество облеченный, подражатель ревностный подвигов его был еси; темже славим тя воззвании сими:
Радуйся, богоноснаго Антония добродетелей и даров наследниче.
Радуйся, на высоту совершенства духовнаго возшедый.
Радуйся, молитвами усердными дар врачевания и чудотворения от Господа получивый.
Радуйся, из глубины души воздыханиями чистоту душевную стяжавый.
Радуйся, Агапите, душевных и телесных недугов скорый целителю.
Кондак 2
Видев Всевидец Господь благое души твоея изволение, блаженне Агапите, еже поработати Ему безленостно, внуши преподобному Антонию благословити тя на жестокое и острое в пещернем затворе житие. Ты же благословение святое с верою прием, в пещере покой вечный обрел еси Единому Богу работая в пениих, бдениих и пощениих немолчно воспевая Ему: Аллилуиа.
Икос 2
Разумев преподобный Антоний произволение Божие возсияти в сем иноце вельми благоугодным начинаниям и душевноспасительным намерениям, изобильно насытил духовною сладостию и в добродетелех укрепил есть, чесо ради вопием ему таковая:
Радуйся, преподобнаго Антония нравы себе усвоивый.
Радуйся, тою житию усердно поревновавый.
Радуйся, сыновью любовь к нему стяжавый.
Радуйся, и от него зело возлюбленный.
Радуйся, самовидче его подвигов.
Радуйся, во врачевании недугов ему споспешествующий.
Радуйся, Агапите, душевных и телесных недугов скорый целителю.
Кондак 3
Силою Божиею укрепляемый, святе Агапите, великия иноческия труды подъял еси, да благословит дело рук твоих во славу имени Его святаго на спасение и врачевание всех с верою и надеждою к тебе притекающих и неленостно возносящих песнь Пресвятей Троице: Аллилуиа.
Икос 3
Имея помысел чист и непорочну совесть и памятуя рекшаго: «Болен бе и посетите Мене: понеже сотвористе единому от сих братий Моих меньших — Мне сотвористе…» недугующих иноков под свой покров отечески приемля, якоже родители чада своя, утешал еси, отраду своим попечением подающе, и отеческою ласкою тяжесть болезни облегчающе, молитвою с одра болезни воздвигал еси. Сего ради приими от нас богохваления таковая:
Радуйся, в добродетелех богоискусный подвижниче.
Радуйся, во Христе всю братию монашескую возлюбивый.
Радуйся, недужных иноков смиренный и неусыпный служителю.
Радуйся, за подвиги временнаго жития покой вечный обретший.
Радуйся, Агапите, душевных и телесных недугов скорый целителю.
Кондак 4
Бурю многомятежнаго житейскаго моря безбедно прошел еси блаженне, и в пристань безстрастия достигл еси, окормляем заповедями Христа Бога яже быша светильник ногама твоима и свет стезям твоим. Темже ныне в горних обителех водворяешися, сладце поя Триединому Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавше мысли о благоугоднем житии твоем, блаженне Aгапите, прихождаху к тебе: ови послушати поучений твоих, ови исцелений от различных недугов прияти, ихже ты с отеческою любовию приемля, руководствовал еси ко спасению, отгоняя всяк недуг и всяку немощь. Сего ради мы прибегаем к тебе, великому помощнику и целителю, славяще тя сице:
Радуйся, безмолвия любителю, обитель подвиги своими украсивый.
Радуйся, спасения многих душ человеческих виновниче.
Радуйся, болезнующих грехми врачу благоискусный.
Радуйся, воине Христов, полки невидимых врагов победивый.
Радуйся, ближняя твоя искренне возлюбивый.
Радуйся, спасению их душевному и исцелению телесному усердно послуживый.
Радуйся, Агапите, душевных и телесных недугов скорый целителю.
Кондак 5
Боготечное светило быв угодник Божий, всех к Солнцу Правды — Христу путеводил еси примером жития твоего святаго; иже все бысть посвящено на служие Богу и ближним твоим: нищая и убогая милостиво питал еси. Темже блаженство милостивых унаследовал еси, и со святыми поеши вечно хвалебную песнь: Аллилуиа.
Икос 5
Видим тя, блаженне отче Агапите, достигшаго в меру мужа совершенна о Христе и преисполненна дарований Божественных в Евангелии Христове обетованных верным последователем Бога Слова. Темже, чудящеся твоим подвигом, поем ти хвалебно:
Радуйся, в глубине сердца бисер драгий Господа Иисуса Христа обретый.
Радуйся, имя Его Божественное, во устех и в сердце своем выну имевый.
Радуйся, на земле алкавый и жаждавый, ныне же нетленныя пищи на небеси насыщаяйся.
Радуйся, нищету хранивый, нищих от глада избавляяй.
Радуйся, иго Христово благое и легкое искренне возлюбивый.
Радуйся, Агапите, душевных и телесных недугов скорый целителю.
Кондак 6
Проповедник быв житием твоих Евангельских добродетелей, отче блаженне, плоть твою постом и молитвою поработил еси, и во славу Божию пожил еси; лучами своих подвигов всезлобнаго врага армянина нечестиваго, завистию и гневом палимаго, и своими злостными ухищрениями веселящагося, не токмо посрамил еси, но и к свету Христовой истины привел еси, поучая за все благодарити и славословити Господа, поя Ему: Аллилуиа.
Икос 6
Возсияв в пещере святыя обители сия, яко богоносное светило, блаженный Агапите, светом добрых дел и врачеваний, умилил еси души и сердца человеков, а нечестиваго врача и завистника и его безстудное безумие посрамил еси. Тем убо святому и блаженному угоднику сему умильно зовем:
Радуйся, врачевание нечестиваго армянина посрамивый.
Радуйся, обреченнаго на смерть тем же армянином недугующаго со одра болезни воздвигнувый.
Радуйся, осужденнаго на смерть и напоеннаго смертным ядом, чудесно исцеливый и от смерти избавивый.
Радуйся, испивый смертный яд от врага, и по слову Господню: «Аще что и смертное испиют, не повредит им» — живот невредимый сохранивый.
Радуйся, злобу и коварство врагов своих посрамивый.
Радуйся, Агапите, душевных и телесных недугов скорый целителю.
Кондак 7
Хотение единое имел еси, блаженне отче, еже Богу угождати и спасению душевному и здравию телесному ближних твоих благочестно служити, темже келлия твоя пещерная бысть врачебница благоотишная всякому человеку — нищему и богатому, князю и убогому. Ты же единое в сердце имея: «Всем вся бысть», врачевал не взирая на лица, призывая вкупе с сердцем и усты немолчно возглашати Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Новаго тя чудотворца великаго познаша славный князь Владимир Мономах, на одре болезни возлежащ, пребывая при кончине своей, слезно молил еси блаженнаго Агапита притекти и исцелити его, но той, монашеский обет соблюдая, николиже стен обители оставляти посла зелие от трапезы своея, и князь вкусив ею, здрав восташа. Таковой силе твоего чудотворения и нелицеприятия дивящеся, вопием ти хвалебно:
Радуйся, крине пещернаго прозябения.
Радуйся, мира Христова благоухание.
Радуйся, не скрывый талант врачевания, тебе Домовладыкою врученный.
Радуйся, ради сильных мира сего обета иноческаго не нарушивый.
Радуйся, славы ради высшего звания славу человечскую ни во чтоже вменивый.
Радуйся, Великаго князя Владимира Мономаха с одра смертнаго недуга былием, тобою благословенным и молитвою подъял еси.
Радуйся, Агапите, душевных и телесных недугов скорый целителю.
Кондак 8
Странника и пришельца в мире сем помышлял еси себе быти, Агапите блаженне, темже о богатстве земнем всякое попечение отложил еси. Всякое стяжание суетное возбраняя, приходящих к нему разделяти достояние свое с нищей братией, и в их лице самому Христу служити поучал еси, немолчно воспевая хвалебную песнь: Аллилуиа.
Икос 8
Весь в Бозе быв, отче блаженне, о Бозе и угождении Ему присно призывал еси, умоляя ничтоже предпочитати паче любве Христовы и памятуя реченное Христом: «Не собирайте себе сокровища, идеже моль и ржа истребляют, а собирайте себе сокровища на небеси», не пожелал ради благ временных лишитися благ вечных, отвергал еси вся дары тебе князем приносимыя, поучая роздати их нищей братии и убогим. Тем же и мы таковое твое нищелюбие восхваляя зовем ти сице:
Радуйся, нищету паче богатства возлюбивый.
Радуйся, мзду за свое врачевание отвергая и раздати ю нищим и убогим повелевая.
Радуйся, блаженство нищих унаследовавый.
Радуйся, последния укрухи хлеба твоего с неимущими разделяти поучавый.
Радуйся, любовь к Богу любовию к ближним своим свидетельствовавый.
Радуйся, похвалами молитвенными до днесь в обители Киево-Печерской Лавры зело почитаемый.
Радуйся, Агапите, душевных и телесных недугов скорый целителю.
Кондак 9
Всем приходившим в обитель молитв и врачевания ради, блаженне отче, дивно бысть видети тебе, нищетно в келлии твоей пребывающаго, обаче ты всех равною любовию принимал еси, коемуждо слово душевное или исцеление сотворял еси, научая всех пети виновнику всех Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Витии многовещаннии не возмогут достойно воспети подвиги чудотворений твоих, блаженне Агапите, мы же таковым подвигом дивящеся, дерзаем венчати тебе, аще и недостойнии, похвалами таковыми:
Радуйся, на скрижалях сердца твоею Закон Христов написавый.
Радуйся, от глубины сердечныя, добрая и душевноспасительная наставления человеком износивый.
Радуйся, пещерный гражданине, грады и веси наполнивый славою твоих чудотворений.
Радуйся, Богом возлюбленный и ближними твоими благословляемый.
Радуйся, образ совершенства о Христе в себе явивый.
Радуйся, иго Христово благое и легкое искренне возлюбивый.
Радуйся, Aгапите, душевных и телесных недугов скорый целителю.
Кондак 10
Спасения надежу стяжал еси при исходе твоем, блаженне отче Агапите, и яко пшеница зрелая во время пожатия, кончиною благою преселился еси в день, тебе заранее предуказанный Господом, во обители горняя, прияти мзду от руки праведнаго Мздовоздаятеля Христа, иже вчини душу твою со духи святых, немолчно возглашающих пред престолом славы Его победную песнь: Аллилуиа.
Икос 10
Царя Небеснаго Христа верный раб и последователь был еси, отче Агапите, темже по неложному Его глаголу: «Идеже есмь Аз, ту и слуга Мой будет», мы чтуще тя, сердцем несумненно, яко ты со Христом во обителех блаженства вечнаго водворяешися и радости нетленныя наслаждаешися, яко истинный Того угодник: от нас же слышиши благохваления сия:
Радуйся, предсказания нечестиваго армянина о твоей смерти посрамивый.
Радуйся, о дне твоей блаженной кончины oт Господа возвещенный.
Радуйся, душу твою в руце Господа радостно предавый.
Радуйся, откровенным лицем славу Трисиянного Божества созерцавый.
Радуйся, телом смертным в обители погребенный.
Радуйся, душею безсмертною к Сиону горнему воспаривый.
Радуйся, Агапите, душевных и телесных недугов скорый целителю.
Кондак 11
Пение Пресвятей Богородице приносиши, блаженне отче наш Агапите, и об обители нашей святей и подвизающихся в ней, и о всех с любовию к тебе притекающих присно ходатайствуеши, прося мира свыше и благопоспешения всем возносящим достодолжная похвалы Триединому Богу, воспевая Ему: Аллилуиа.
Икос 11
Светильника тя добрых дел, блаженне отче, исповедуем быти и прославляем прославльшаго тя Господа, иже чудесы многими мощи твоя ознаменована: струй бо исцелений благодатных источаеши от них недужным, и подвизаеши верныя вопити тебе:
Радуйся, земный ангеле и небесный человечe.
Радуйся, безмезднаго врачевания источниче.
Радуйся, мира многоцелебнаго преисполненный фиале.
Радуйся, от раки твоея святыя исцеления обильно пoдаваяй.
Радуйся, скорбящих утешителю.
Радуйся, унывающих ободрителю.
Радуйся, Агапите, душевных и телесных недугов скорый целителю.
Кондак 12
Благодать Господню испроси нам, отче Агапите, почитающим с любовию святую память твою и усердно притекающим к честней раце мощей твоих, от неяже чудесныя исцеления подаеши недужным. Темже тебе, чудотворения даром от Бога прославленному, прилежно молимся: исцели наша недуги душевныя и телесныя и помози нам предстательством твоим спасение вечное получити, да вкупе тобою воспоем Дивному во святых Своих Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще подвиги твоя, блаженне отче, ублажаем равноангельское житие твое, дивимся чудотворениям твоим, молитвенно почитаем святую память твою, и припадающе к раце мощей твоих, умильно взываем:
Радуйся, Пресвятыя Богородицы достойный предстателю.
Радуйся, пещерожителей славо и похвало.
Радуйся, святыя обители сея, вкупе с Антонием и Феодосием присное охранение.
Радуйся, подвизающихся в ней благонадежное заступление.
Радуйся, приходящих в ню на поклонение благий предстателю.
Радуйся, почитающих память твою небесный покровителю.
Радуйся, Агапите, душевных и телесных недугов скорый целителю.
Кондак 13
О преблаженне отче Агапите! Ты горе на небеси, мы же долу на земли, удаленныя от тебе не толико местом, колико греховною нечистотою нашею, обаче дерзаем приносити тебе сие малое похвальное пение, еже милостивно прием, моли Господа и Владыку нашего избавити нас погибели вечныя и сподобити блаженства святых, вопиющих Ему хвалебную песнь: Аллилуиа.
[Се́й конда́к глаго́лется три́жды.]
[Далее повторяем 1‑е икос и кондак:]
Икос 1
Ангелов любезную чистоту от юности твоея возлюбил, блаженне Агапите, к добродетелей подвижнику, преподобному Антонию притекл еси, и от него во иночество облеченный, подражатель ревностный подвигов его был еси; темже славим тя воззвании сими:
Радуйся, богоноснаго Антония добродетелей и даров наследниче.
Радуйся, на высоту совершенства духовнаго возшедый.
Радуйся, молитвами усердными дар врачевания и чудотворения от Господа получивый.
Радуйся, из глубины души воздыханиями чистоту душевную стяжавый.
Радуйся, Агапите, душевных и телесных недугов скорый целителю.
Кондак 1
Избранный учениче великаго учителя преподобнаго и богоноснаго отца нашего Антония дивный подражателю жития его святаго, святче отче Агапите, песнью восхвалим тя с любовию заступника нашего; ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, молися выну о спасении нас грешных, от всяких бед избавляя зовущих ти:
Радуйся, Агапите, душевных и телесных недугов скорый целителю.
Молитва преподобному Агапиту, врачу Печерскому
О всеблаженне Агапите, земный Ангеле и небесный человече! Припадаем к тебе с верою и любовию и молим ти ся прилежно: яви нам смиренным и грешным святое свое заступление; се бо грех ради наших не имамы свободы чад Божиих просити о потребах наших Господа и Владыку нашего, но тебе, молитвенника благоприятнаго, к Нему предлагаем и просим тя со усердием многим: испроси нам от благости Его благопотребная дары душам и телесем нашим, веру праву, любовь ко всем нелицемерну, в злостраданиих терпение, тяжкими болезнями одержимым — от недугов исцеление, под бременем скорбей и напастей неудобоносимых падающих и жития своего отчаявшихся твоими молитвами получити скорое облегчение и избавление. Не забуди, блаженне отче, и обитель сию святую, присно тя чтущую, но соблюди ю и всех живущих и подвизающихся в ней и на поклонение в ню приходящих невредимыми от искушений диавольских и всякаго зла. Егда же приспеет наше от временнаго сего жития отшествие, и к вечности преселение, не лиши нас помощи твоея небесныя, но молитвами твоими всех нас приведи в пристанище спасения и наследники яви нас быти всесветлаго Царствия Христова, да поем и славим неизреченныя щедроты Человеколюбца Бога Отца и Сына и Святаго Духа и твое вкупе с преподобными Антонием и Феодосием отеческое зaступление во веки веков. Аминь.
Святой Агапит Печерский – Исцеление – это путь с Богом – Миссия святого Фланнана
Отец Рафаэль
Во имя Отца и Сына и Святого Духа, единого Бога. Аминь. Дорогие возлюбленные, помянем святого Агапита Печерского, да молится о нас святой угодник и врач бескорыстный!
Наш Господь и Бог действуют таинственным образом. Врач-бессребреник святой Агапит Печерский родился в Киеве (Украина). Когда монахи в монастыре заболевали, святой Агапит варил травы и молился о них, и они исцелялись. Вскоре многие знали святого как целителя, и многие приходили к нему.
В это время жил-был известный армянский врач, завидовавший исцелению святого Агапита. Армянский врач даже хотел отравить святого, но Бог сохранил святого. Со временем святой исцелил и князя Владимира Мономаха. Когда, в конце концов, сам святой заболел, пришел тот же армянский врач и поставил диагноз, и предсказал, что святой не протянет более 3 дней, и сказал, что если святой продержится более 3 дней, то он сам станет монахом. Святой сказал армянину, что позвонит ему только через 3 месяца (вместо 3 дней).
Правда, святой умер не через 3 дня, а через 3 месяца. Армянский врач сдержал свое обещание и стал монахом Печерского монастыря, признав, что преподобный Апапит действительно угодник Божий.
Екклесиаст 3:1-8 напоминает нам, что всему свое время.
Есть время лечиться. Есть время умереть. Есть время ненавидеть, но еще больше есть время любить. Есть время молчать, как и время говорить. Смерть приходит ко всем нам в Его время.Размышляя над Св. Матфея 10:23-31, мы осознаем, что и в нашей собственной жизни Бог действует таинственным образом. Всякий раз, когда мы сталкиваемся с чудом Божьим, мы знаем из этого отрывка, что Бог не пренебрегает Своими детьми, даже если наши собственные тела не выдерживают или другие отказываются от нас. Бог не пренебрегает и не отказывается от нас. Поэтому мы должны проповедовать Его Истину смело и смело. Не все люди будут слушать нас, и наш Господь сказал нам, если люди не слушают нас, идите дальше. Да услышат имеющие уши.
Преподобный Агапит был в боготворении. Святой ходил близко к Богу, и поэтому Бог дал ему чудо исцеления других, надежды и молитвы.
В нашем современном мире, где есть много отвлекающих факторов от людей, технологий, работы, игр, мы должны помнить, что есть Бог, и Он должен быть центром наших путешествий, а не второстепенной мыслью.
Когда мы читаем Римлянам 8:22-27, мы знаем, что как смертные мы склонны верить только тому, что можем воспринять, увидеть, услышать, осязать и т. д. Но нас учат надеяться, так как многое в жизни мы не может воспринимать зрением, слухом, осязанием и другими физическими чувствами. Надежда превосходит органы чувств и позволяет нам молиться и надеяться на нашего Господа. Вот что такое верность – надежда.
Святитель Агапит однажды сказал: «Не подобает беспокоить Бога ни о чем, кроме спасения собственной души. Не просите ни о своем теле, ни о своем здоровье; не о чреве твоем заботиться надо — все это пустое тление, ненасытное в желаниях. Ибо нет прошения более достойного, чем прошение о спасении собственной души».
Воззови Господа нашего, чтобы мы ходили с Ним и не забывали Его: «Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй меня, грешного».
Закончим благодарственной молитвой:
Воистину приличествует звать Тя блаженней, Богородицу, Присноблаженную и Пречистую, и Матерь Бога нашего. Честнейшую Херувимов и славнейшую Серафимов, непорочно Бога Слова родила еси: Истинная Богородица, величаем Тя.
Богородице Дево, радуйся; О Мария, полная благодати, Господь с Тобой. Благословенна ты среди женщин, и благословен плод чрева твоего, ибо ты родила Спасителя душ наших, Иисуса Христа, Господа нашего. Аминь.
о. Рафаил+
Осия 6:1-3
Екклесиаст 3:1-8
Матфея 10:23-31
Римлянам 8:22-27
Национальный Киево-Печерский историко-культурный заповедник присоединился к челенджу #MuseumFromHome
Дорогие друзья!
В то время, когда мир страдает от пандемии, особое внимание привлекают фигуры выдающихся целителей прошлого. Святитель Агапит Печерский был известным бессребреником Киево-Печерской Лавры. Ко Дню Святого Целителя представляем вашему вниманию его образ в артефактах Национального Киево-Печерского историко-культурного заповедника.
Отправляйтесь в наш виртуальный музей во время перерыва на кофе или чай и сделайте свои #карантинныеоткрытия!
День памяти святого Агапита, одного из самых известных печерских святых, празднуется 14 июня Н.С. (1 июня по ст. ст.). Имя святого происходит от греческого слова «агапе», переводимого на украинский язык как «любовь». Святой Агапит как милосердный целитель на протяжении всей своей жизни постоянно проявлял любовь к людям. Слово 27 Киево-Печерского патерика (первая треть XIII в.) посвящено врачу-бессребренику, имевшему дар врачевания от Господа.
Киевлянин, принял монашество еще при жизни преподобного Антония Печерского и, как его последователь, стал помогать больным. Если кто-то из братьев болел, Агапит приходил к нему в келью и ухаживал за больным, непрестанно моля Бога о его исцелении. К печерскому целителю стали приходить люди, но он сдержал свой обет и никогда не выходил за стены монастыря. Он давал больным свою пищу под видом лекарственного зелья, но исцелял молитвой. Самоотверженный врач никогда ничего не брал для лечения, чтобы не потерять дар Божий ради золота. Патерик рассказывает об отсутствующем исцелении Владимира Мономаха Агапитом, когда князь правил в Чернигове.
Гравированные иллюстрации к старопечатным книгам из собрания Заповедника – «Патерику Печерскому» (1661 г.) и изданию «Службы преподобным отцам Печерским» (1763 г.) изображают преподобного Агапита, стоящего посреди монастырского двора. Сцена крещения армянина изображена внизу рисунка. Икона у раки с мощами преподобного Агапита в Ближних пещерах написана в 1840-х годах лаврскими иконописцами, работавшими под руководством иеромонаха Иринарха. В росписях церкви Всех Святых, выполненных в 1906 воспитанниками Лаврской иконописной школы под руководством Ивана Ижакевича, на арке одного из северных окон изображен святой Агапит. Необычной иконографической деталью является блюдо с морковью в руках святого. Так, по Патерику, представлялась пища, которую целитель давал больным в качестве лечебного зелья. Современные иконописцы часто изображают святого Агапита с пучком целебных трав в руках.
Давайте # Оставайтесь дома и откройте для себя красоту коллекции Заповедника вместе!
#museumfromhome, #museumcoffeebreak, #museumteabreak
Список рисунков:
Рис. 1. Святой Агапит Печерский. Гравер Илья.